Kontakt

Jeste li zdravstveni djelatnik?

Kontakt

Jeste li zdravstveni djelatnik?

Namirnice koje jačaju prirodni imunitet

3 min čitanja Objavljeno: 09.3.2015.

Svaki nam se dan nudi prilika otići u nabavku i vidjeti cijelo bogatstvo voća i povrća iz cijelog svijeta. No, koje se namirnice ističu u svojem djelovanju na imunitet?

 

Prvi savjet nutricionista i drugih stručnjaka za prehranu jest: jedite sezonsko! Hrvatska na sreću ima kvalitetnu hranu i mnoštvo tržnica s domaćom hranom, što često nije slučaj u zapadnim zemljama. Lokalni, mali proizvođači u startu proizvode nutritivno puno bogatiju hranu od one uvozne koja je mogla mjesecima stajati u hladnjači. Ananas u konzervi u ciču zimu je zasigurno ukusno i različito iskustvo, ali da će vam nadograditi imunitet – vjerojatno i ne previše. Zbog toga, u jesen i zimu posegnite za kiselim kupusom, keljom, matovilcem, celerom i prokulicama. U proljeće se poslužite mahunarkama i proljetnim voćem, a ljeti patlidžanom, kukuruzom, rajčicom, krastavcima, graškom i raznim voćem. Zapamtite, jesti sezonsko je prvo i osnovno pravilo zdrave prehrane.

Sada krećemo na glavnu stvar, koje namirnice su vam saveznici u jačanju imuniteta?

Češnjak – njegovo veličanstvo i kralj zdravlja. Još od stare Grčke i Kine, češnjak je prepoznat kao iznimno zdrava namirnica. Danas znamo da češnjak sadrži preko 200 aktivnih tvari i bogat je vitaminima (B1, B5, B6 i C), mineralima (željezom, jodom, kalcijem, selenijem, fosforom i posebno manganom) i vrlo bitnim sastojkom: alicinom. Cijenjen je zbog svojih antibakterijskih, antivirusnih i antifungalnih svojstava. Koristan je za crijevne infekcije, kao i za zdravlje srca i krvožilnog sustava, snižava kolesterol i krvni tlak. Nakon što ga narežete dobro je ostaviti ga 10 minuta i onda ga koristiti, a odličan je sa svježim sirom ili medom.

Luk, svima poznati češnjakov rođak, bogat je alicinom i kvercetinom (koji razbija sluz u glavi i plućima i osnažuje imunološki sustav). Pojačava cirkulaciju i znojenje, što je dobro za sprečavanje infekcija u zimsko vrijeme. Konzumacija svježeg luka unutar par sati od prvih simptoma prehlade ili gripe potiče snažan imunološki odgovor. I naravno, nasjeckani luk u svježoj juhici je obavezan.

Buča je dobar izvor vitamina C i karotena. Šest karotenoida najčešćih u ljudskom tijelu (od njih 600 u prirodi) nalaze se u buči i drugim prizemnim biljkama, a smanjuju rizik od raznih vrsta raka, štite oči i kožu od ultraljubičastih zraka i pomažu u prevenciji srčanih bolesti.

Đumbir je specifičan, snažan i ukusan, a zajedno s češnjakom, koristi se već tisućama godina i ima snažan utjecaj na imunitet. Smanjuje vrućicu, nadraženo grlo i pomaže ukloniti sluz. Protuupalne tvari poput „zingerone“, „shogaol“ i „gingerol“ zaslužne su za njegov specifičan okus, a djeluju protiv mučnine, glavobolja i dobre su za probavni trakt. Za čaj od đumbira, samo ga nasjeckajte i kratko prokuhajte, a možete dodati i limuna, naranče i čili papričica.

Čili papričice (ali i ostale vrste paprika) su obitelj sličnih biljaka poznate po svom pozitivnom djelovanju na imunitet. Glavni djelatni sastojak je „capsaicin“ koji poboljšava metabolizam i osnažuje cirkulaciju i tako pojačava dotok kisika i hranjivih sastojaka u organe. „Capsaicin“ je bogat izvor vitamina C i bioflavonoida koji pomažu organizmu u borbi protiv prehlade i gripe, ali i beta karotena i antioksidansa. Neki tvrde da je i afrodizijak!

Gljive su još jedne u nizu namirnica koje se već stoljećima koriste u jačanju imuniteta. Studije pokazuju da gljive potiču proizvodnju naših glavnih boraca: bijelih krvnih stanica te ih istovremeno čine jačima. To je vrlo korisno za borbu protiv raznih vrsta infekcija. Stoga, pravac šuma s nekim tko se razumije u gljive.

Kelj je kao i ostala „zelenjava“, pun vitamina E. Ovaj antioksidans koji osnažuje imunološki sustav, također pojačava proizvodnju bijelih krvnih stanica koje ubijaju bakterije. Preporučuje se svjež ili kratko kuhan na pari, pretjerano kuhanje ga lišava većine nutritivnih i imunoloških dobrobiti.

Dobra je stvar što se većina ovih namirnica savršeno slaže sa svime, tako da, mašti na volju!

Jeste li zdravstveni djelatnik?

Pristupanjem stranici preuzimate odgovornost na sve poduzete radnje i dostavljene podatke. Svaka zlouporaba ove stranice podliježe odgovornosti.