Kontakt

Jeste li zdravstveni djelatnik?

Kontakt

Jeste li zdravstveni djelatnik?

Zdrave novogodišnje odluke

3 min čitanja Objavljeno: 09.1.2014.

Svi mi prelazak na novu godinu doživljavamo vrlo simbolično. To je vrijeme kada odlučujemo «početi iznova», promijeniti životne navike i time poboljšati kvalitetu života. Kako znamo da se novogodišnjih odluka teško pridržavati tijekom cijele godine, navest ćemo samo one osnovne, koje ne zahtijevaju previše truda, a dugotrajno donose najviše promjene.

Fizičko i mentalno zdravlje međusobno su vrlo ovisni – čim jedno zataji i drugo potone za njim, stoga je bitno da njegujete oba aspekta. Za početak, usmjerite pažnju na fizičko zdravlje jer o njemu imamo tendenciju ne brinuti se dok ne postane nužno.

1) Prehrambene navike
Nekvalitetna prehrana ima nevjerojatan utjecaj na zdravlje. Nastojte sve problematične namirnice zamijeniti zdravim, a da se okus ne promijeni značajno. Šećer i slatko zamijenite voćem, proizvode od bijelog brašna zamijenite onima od cjelovitih žitarica, bijeli kruh raženim ili kukuruznim, smanjite pržene i pohane obroke i jedite kuhane ili pirjane. Na taj ćete način i dalje uživati u jelu, a jesti puno zdravije, s manje šećera i masnoća. Ako meso jedete svaki dan u tjednu, probajte promijeniti tu naviku. Na primjer, dva dana nastojte jesti ribu, a jedan dan u tjednu obrok samo s povrćem. Budite kreativni, igrajte se s receptima i izmišljajte nova jela, bitno je jesti raznovrsno. Ako imate osjećaj da se od obaveza nikad ne stignete posvetiti kuhanju, spremite jelo noć prije i češće radite variva (grah npr.), ona ipak mogu stajati i do 3 dana u hladnjaku, a vrlo su zdrava. Pokušajte ne preskakati doručak, niti jesti 3 sata prije spavanja. Rascjepkajte obroke, nemojte jesti jednom u danu ogromnu porciju, probajte tijekom dana jesti barem 3 puta. Kavu možete pokušati zamijeniti zelenim ili crnim čajem, tein će vas jednako dobro razbuditi, a mnogo je zdraviji.

2) Dobar san, tjelovježba i prestanak pušenja
Jednako važni faktori. Dobar san neophodan je za zdravlje, ljepotu i normalno funkcioniranje organizma. Ako imate problema sa spavanjem, jedan od učinkovitijih savjeta je da probate ići spavati svaki dan u isto vrijeme i ne radite aktivnosti koje razbuđuju sat vremena prije počinka. Optimalno je spavati 6 sati. Nadalje – redovita, umjerena tjelesna aktivnost. Upišite se na neku aktivnost koja vam neće oduzimati previše vremena, recimo 2-3 puta tjedno je dovoljno. Ako uistinu nemate vremena, pješačite kad god imate priliku. Hodanje će vam pomoći da budete u boljoj kondiciji, da smršavite, a i za bolje držanje tijela. U krajnjem slučaju ne trebate se ni maknuti od kuće – možete osmisliti i vlastitu svakodnevnu rutinu vježbanja, po vašem ukusu. 30 minuta dnevno zasigurno imate! Za kraj, prestanak pušenja je jedna od najčešćih i najtežih odluka. Dakako da i sami znate koliko bi vam bilo bolje bez te preskupe i u potpunosti štetne navike.

Gore navedene aktivnosti pridonose dobrom raspoloženju te imaju značajan učinak na mentalno zdravlje. Osim njih i drugi aspekti mogu unaprijediti duh.

3) Posao i slobodno vrijeme
Mnogi su danas opterećeni poslom te ga još dugo nakon završetka radnog vremena ne uspijevaju izbaciti iz glave, što izaziva dugotrajan stres. Vrlo je bitno naći ravnotežu između profesionalnog i privatnog života. Razjasnite sami sebi koji je najveći izvor stresa u vašem životu i pokušajte ga reducirati. Na primjer, iako se možda ne slažete najbolje s kolegama s posla, pokušajte stvoriti normalan i zdrav odnos s njima, oni će to vjerojatno prepoznati i atmosfera će u svakom slučaju biti ugodnija. One koje možete jednostavno nastojte izbjegavati. S druge strane, slobodno vrijeme kvalitetno iskoristite, ne trošite ga na izležavanje i gledanje sapunica. Naučite nešto novo ili se konačno posvetite onome što vas već dugo zanima. Tako, ne samo da ćete vježbati kognitivne funkcije, već ćete i proširiti krug poznanika i steći prijatelje istih interesa.

4) Organizacija i vrijeme s najdražima
Dobra je organizacija ključ uspjeha. Nabavite mali planer i u njega zapisujte obaveze te si odredite vrijeme kada ćete se baviti čime. Napravite listu prioriteta i ne odlažite svoje obaveze jer ih tako samo gomilate. Isto vrijedi i za nered. Prenatrpani stol i neuredan stan samo potiču odgađanje i uistinu negativno utječu na psihičko stanje. Uredite si životni prostor i puno ćete lakše raditi i bolje se osjećati. Reducirajte nepotrebno i uživajte u prostranosti. Ipak, možda i najbitnije za dušu je vrijeme provedeno s prijateljima, obitelji i partnerom. Nađite više vremena za druženje, nemojte se osamiti, povjeravajte se, šalite, izađite na kavu, idite na izlete.

Sastavite i vi listu svojih odluka, nadopunite ju onime što biste željeli promijeniti i najbitnije od svega – nastojte ih se pridržavati u nadolazećoj 2014. godini. Želimo vam puno sreće i uspjeha!

Jeste li zdravstveni djelatnik?

Pristupanjem stranici preuzimate odgovornost na sve poduzete radnje i dostavljene podatke. Svaka zlouporaba ove stranice podliježe odgovornosti.