Hrvatska farmaceutska kompanija tijekom 2016. godine napravila je iskorak u implementaciji strategije fokusiranjem na ključna terapeutska područja, respiratorno i oftalmičko
Rijeka, 28. travnja 2017.- Lansiranje 44 nova proizvoda, potpisivanje 12 novih ugovora, otvaranje šest velikih inozemnih tržišta, intenzivnije fokusiranje na dva ključna terapeutska područja - respiratorno i oftalmičko, te prodaja nekoliko brendova na ruskom tržištu obilježili su poslovanje JGL-a d.d. u završenoj 2016. godini u kojoj je ostvarena neto dobit u visini 91.302.465,99 HRK.
Bila je to godina obilježavanja 25. godišnjice poslovanja, godina u kojoj je JGL nastavio uspješno slijediti svoju viziju da postane globalna farmaceutska tvrtka specijalizirana za razvoj i proizvodnju sterilnih proizvoda s dodanom vrijednošću u oftalmologiji i ORL-u te lider u korištenju morske vode u svrhu zdravlja. S druge strane, izravan utjecaj na poslovanje i dalje je imala gospodarska i geopolitička kriza na ključnim tržištima tvrtke Regije ZND, Rusije i Ukrajine, uz smanjenje vrijednosti ruske valute u uvjetima pada cijena nafte.
Ukupni prihodi kompanije porasli su 5,87 posto na 661.120.721,28 HRK, dok ukupni rashodi iznose 585.047.501,57 HRK i bilježe smanjenje od 3,12 posto. Poslovni prihodi u 2016. godini porasli su za 11 posto u odnosu na 2015., na 595.025.846,75 HRK pri čemu je prodaja u zemlji na razini 2015., s rastom u programu bezreceptnih lijekova, dok prihodi od prodaje proizvoda u inozemstvu bilježe smanjenje od oko 42 posto. Udio od oko 40 posto poslovnih prihoda čine prihodi nastali prodajom ruskog portfelja proizvoda.
Novi poslovni model na ruskom tržištu
Kako je već izviješteno u veljači 2017. iz tvrtke JGL d.d., jedan od ključnih poteza u preslagivanju portfelja u skladu s vizijom fokusiranja na terapeutska područja ORL-a i oftalmologije, bila je prodaja ruskog portfelja proizvoda brenda D-Panthenol i proizvoda Vagilac, Feminal i Folaciniz segmenta ženskog zdravlja mađarskom Egis Pharmaceuticalsu. Iskorak je to u implementaciji strategije tvrtke, kao i snažnijoj orijentaciji na ključna terapijska područja, a valja istaknuti i kako poslovni odnos uključuje nastavak proizvodnje svih proizvoda iz ugovora u riječkom pogonu JGL-a. Partnerstvo s Egisom stoga je dodatna potvrda stručnih znanja JGL-ovih zaposlenika i JGL proizvodnje čija kvaliteta, uz europske i ruske GMP standarde, rezultira novim poslovnim uspjesima.
Iz riječke farmaceutske tvrtke ističu kako će se, sukladno najavama prilikom izdanja korporativnih obveznica iz prosinca 2015. u dijelu aktivacijenon coreimovine, priljevi od prodaje spomenutih brendova koristiti prvenstveno za smanjenje korporativnog duga. Ukupni dug tvrtke tako će biti smanjen za nešto više od 40 posto (oko 300.000.000 HRK), na pozicijama kratkoročnih obveza prema bankama, kao i obvezama prema EBRD-u i korporativnoj obveznici dospijeća u prosincu 2020. Spomenuto smanjenje duga bitno će unaprijediti financijske pokazatelje tvrtke, omogućiti nesmetanu srednjoročnu likvidnost i otvoriti potencijal za financiranje budućeg rasta i razvoja kompanije.
Kada se uzme u obzir preslagivanje i prodaja dijela portfelja na ruskom tržištu, udjel izvoza u ukupnim prihodima JGL-a d.d. tijekom 2016. godine iznosio je 80 posto. Pritom, tržište Rusije s 37 posto udjela i dalje čini najveće tržište tvrtke, dok je drugo po veličini tržište Hrvatske s 33 posto udjela u prihodima od prodaje.
Važno je naglasiti kako je smanjenje prihoda u inozemstvu prvenstveno rezultat konsolidacije tržišta Rusije i odluke kompanije o stabilizaciji tržišnih zaliha, što je utjecalo na smanjenu realizaciju prihoda od prodaje. Svođenje zaliha na minimum ujedno je dio novog poslovnog modela na tržištu Rusije prema kojemu se u 2017. godini na novoosnovanu tvrtku kćer Jadran LLC Moskva u potpunosti prenosi uvoz i distribucija proizvoda na ruskom tržištu.
Usprkos krizi, padu kupovne moći potrošača te spomenutoj devalvaciji ruske valute, što je također značajno utjecalo na preispitivanje poslovnih modela i osvještavanje snaga i slabosti kompanije, JGL se uspio izboriti za još bolji tržišni udjel u odnosu na godinu ranije, te je nakon pomaka od pet mjesta, sada 43. najveća kompanija u toj zemlji. JGL brendovi Aqua Maris i Dramina i dalje su lideri unasal salinesegmentu, odnosno području antiemetika. Očekivani oporavak ruskog farmaceutskog tržišta od gotovo osam posto u 2017. daje JGL-u za pravo očekivati još bolje rezultate u 2017. godini.
Tržište Hrvatske, kao drugo najveće, realiziralo je prodaju veću za 3,1 posto u odnosu na prošlu godinu, 114.911.890,51 HRK, što također ohrabruje. Teret povećanja troškova poslovanja proizlazi prvenstveno iz troškova neto tečajnih razlika u visini 23.989.471 HRK koje se odnose na zaštitu od nepovoljnog kretanja tečaja ruske rublje.
Na razini Grupe JGL, ukupni su prihodi porasli 6,02 posto na 850.734.429,91 HRK, a rashodi su smanjeni 2,11 posto na 777.179.501,21 HRK, dok je dobit na kraju iznosila 88.151.404,06 HRK.
Novi proizvodi i nova tržišta
Tijekom 2016. lansirana su 44 nova proizvoda, od kojih u Hrvatskoj Clavius, Kandepres i Kandepres Plus, Rhinorelief, Alfabiotik i Alfabiotik Junior, Pantexol Repair, Aqua Maris Propolis, RefluSTAT, Trandolapril JGL i Nasoryl M. Uz konstantnu nit vodilju morske vode, u JGL-u se kontinuirano radilo na formulacijama novih generacija receptnog portfelja lijekova. Prošle je godine, primjerice, u tvrtki razvijen prvi generik ksilometazolin klorida i ipratropijevog bromida koji u svom sastavu sadrži i morsku vodu.
U segmentu oftalmološkog portfelja razvijale su se umjetne suze (natrij hijaluronat) bez konzervansa u multidose pakiranju pod brendom Vizol S, te receptni lijekovi - generičke inačice vodećih antiglaukomskih lijekova i antiinfektiva. Ulaganjem u razvoj vlastitih proizvoda s dodanom vrijednošću u području tehnoloških inovacija, stvaraju se ključne pretpostavke za kontinuirani rast i razvoj kompanije.
Prodaja je realizirana na 32 inozemna tržišta. S ciljem diverzifikacije poslovanja unutar strategije internacionalizacije, JGL je putem licencne i ugovorne proizvodnje vezane uz portfelj nazalnih dekongestiva i očnih kapi, uz partnere počeo poslovati na tržištima Italije, Španjolske, Poljske, Tajlanda, Vijetnama, Singapura i Malezije, čime se ujedno smanjuje ovisnost o Regiji ZND.
U 2017. godini JGL nastavlja jačati strateške segmente u kojima je već dokazana konkurentnost kompanije. Izvozna orijentacija, kojoj su temelj stabilne pozicije na najvažnijim izvoznim tržištima, i dalje je ključna okosnica i pretpostavka realizacije dugoročnih planova rasta i razvoja. Regija ZND ostaje dominantna u prodaji, dok tržišta Rusije i Hrvatska ukupno čine 71 posto. Kroz instaliranu tehnološku platformu sterilnih sprejeva i očnih kapi, te tehnologiju BoV unutar kompleksa Pharma Valley, JGL nastavlja realizirati zacrtane ciljeve internacionalizacije i, u određenim segmentima, globalizacije poslovanja.