Kontakt

Jeste li zdravstveni djelatnik?

Kontakt

Jeste li zdravstveni djelatnik?

Kako motivirati i angažirati suradnike?

2 min čitanja Objavljeno: 15.7.2015.

1. KORAK ILI O POTREBAMA

Privukao vas je naslov ovoga teksta i odlučili ste pročitati ga. Tko vas je ucijenio ili prisilio? Sami ste odlučili to učiniti? Netko vas je uputio da ga pročitate? Vrlo je vjerojatno da je vaš odgovor barem jedan od posljednja dva ponuđena. Pročitavši naslov koji je privukao vašu pozornost, zaželjeli ste pobliže upoznati sadržaj očekujući da bi on mogao zadovoljiti vašu potrebu za, primjerice, nekim novim spoznajama ili vam dati odgovore na neka pitanja koja vas već dulje vrijeme zaokupljaju. Već ovih prvih nekoliko redaka bilo je dovoljno da izaberete želite li nastaviti sa čitanjem ili ćete odustati jer, možda, stil pisanja nije onakav kakav ste očekivali ili kakav preferirate.

Ako ste čitajući došli do ovog dijela teksta, onda ste već vjerojatno zaključili kako su pojedinci uvijek unutarnje motivirani za svoja ponašanja¹ koja samostalno izabiru kako bi uspješno zadovoljili jednu ili više svojih psiholoških potreba te se pri tome osjećali dobro (ugodno, zadovoljno). Čitajući ovaj tekst vi najvjerojatnije zadovoljavate svoju potrebu za kompetencijom (stječete nova znanja/informacije, uspoređujete pojedine teze sa svojim stajalištima, vrijednostima, uvjerenjima i sl.). Ako dok čitate komentirate tekst sa svojim kolegama, propitujete ili problematizirate, onda istodobno zadovoljavate svoju potrebu za pripadanjem (druženjem), a možda se pritom i dobro zabavljate, jer su vam neke udaljene asocijacije izmamile osmjeh. Budući da ste slobodno izabrali (pro)čitati, a ne preskočiti ovaj tekst, onda ste zadovoljili i svoju potrebu za slobodom.

Sve navedene potrebe imaju i vaši najbliži: obitelj, prijatelji i suradnici, i svi oni svakodnevno nastoje, kao i vi, uravnoteženo zadovoljiti svoje temeljne psihološke potrebe. Ono po čemu se svi oni, ili većina njih, međusobno razlikuju su načini kako svoje potrebe uspješno zadovoljavaju. (Najčešće, vaši bliski prijatelji na jednake ili vrlo slične načine zadovoljavaju svoje potrebe kao i vi. To je jedan od razloga zašto ih biramo za prijatelje.)

Ako je ovaj tekst zadovoljio vaša očekivanja, onda je vaša unutarnja motivacija podržana i/ili čak i potaknuta (ako ste spremni nabaviti preporučenu literaturu i još više unaprijediti svoja znanja). Također, vrlo je vjerojatno kako ste zadovoljni sami sobom, jer ste dobili potvrdu svojih razmišljanja i/ili ste odlučili svojim psihološkim potrebama i psihološkim potrebama vama važnih pojedinaca ubuduće posvetiti veću pozornost. Ako to učinite, velika je vjerojatnost da ćete ojačati i unaprijediti odnos sa sobom, ali i drugim važnim ljudima u vašem okruženju. Kvalitetni odnosi i dobar osjećaj želja su i potreba svakog pojedinca.

Da ste ovaj tekst čitali s ciljem dobivanja nagrade ili, još gore, izbjegavanja kazne, onda biste se uvjerili u kratkoročni učinak vanjske motivacije – već za nekoliko minuta zaboravili biste sadržaj, a svoje misli i djelovanje usmjerili na otpor, ljutnju i frustraciju koje vas obuzimaju, jer vrijeme gubite na nešto nametnuto.

Želimo li zaista unaprijediti obiteljsko i profesionalno okruženje i ozračje, suradnju razviti u partnerstvo i pritom se osjećati zadovoljno, upoznajmo naše potrebe i potrebe drugih, naučimo ih prepoznavati, razumijevati i odgovorno zadovoljavati, a onda možemo prijeći na 2. korak (nastavak slijedi).

Dobro je imati na umu: Osobe iz našega okruženja ne možemo (a niti ne moramo) motivirati jer su sami motivirani za svoja ponašanja. Ono što možemo jest dizajnirati kontekst u kojem će njihova motivacija biti podržana i unaprijeđena.

Dr. sc. Maja Ljubetić, izv. prof.
Filozofski fakultet u Splitu, Odsjek za pedagogiju

¹ Želite li saznati više, preporučujem: Glasser, W. (2000.) Teorija izbora – nova psihologija osobne slobode. Zagreb, Alinea.

Jeste li zdravstveni djelatnik?

Pristupanjem stranici preuzimate odgovornost na sve poduzete radnje i dostavljene podatke. Svaka zlouporaba ove stranice podliježe odgovornosti.